LYSBRUD
Premiere: 10. oktober
Sprog: Islandsk
Genre: Drama
Instruktør: Runar Rúnarsson
Skuespillere: Elín Hall, Katla Njálsdóttir og Mikael Kaaber
LYSBRUD er et medrivende og vanvittig smukt, islandsk drama fra 2024 af Rúnar Rúnarsson. Filmen skildrer en teenager, der sørger over sin første kærligheds død i løbet af en sommerdag. Den blev udvalgt som åbningsfilm til Un Certain Regard på filmfestivalen i Cannes 2024.
DEN GULE ENKE
Premiere: 10. oktober
Sprog: Engelsk
Genre: Drama
Instruktør: Thomas Napper
Skuespillere: Haley Bennett, Ben Miles, Tom Sturridge og Sam Riley.
I "Den gule enke" vækker den amerikansk/canadiske forfatter Tilar J. Mazzeo – for første gang – den fascinerende kvinde bag den ikoniske gule etiket til live: Barbe-Nicole Clicquot Ponsardin, som efter sin mands død trodsede alle konventioner ved at overtage tøjlerne i vingård, som de sammen gjorde alt for at gøre til en indbringende og velanskrevet succes udi champagneproduktion.
Filmen er instrueret af Thomas Napper, som tidligere har arbejdet som second unit instruktør for Joe Wright.
I filmens hovedrolle ses Haley Bennett (Retfærdighed for Emmett Till) som enken med de store ambitioner og idéer. I øvrige roller medvirker bl.a. Tom Sturridge, Natasha O'Keeffe og Ben Miles.
THE APPRENTICE
Premiere: 17. oktober
Sprog: Engelsk
Genre: Dokudrama, politisk drama, biografi
Instruktør: Ali Abassi
Skuespillere: Sebastian Stan, Maria Bakalova, Jeremy Strong og Martin Donovan
THE APPRENTICE skildrer en ung Donald Trumps vej til magten gennem en djævelsk pagt med den indflydelsesrige højrefløjsadvokat og politiske problemknuser Roy Cohn.
THE SUBSTANCE
Premiere: 24. oktober
Sprog: Engelsk
Genre: Drama, horror, body horror
Instruktør: Coralie Fargeat
Skuespillere: Dennis Quaid, Margaret Qualley, Demin Moore m.fl.
Har du nogensinde fantaseret om en yngre udgave af dig selv? Demi Moore har sit livs rolle som den Oscar-vindende skuespiller Elisabeth Sparkle, hvis stjerne i Hollywood er falmet i takt med, at hun er blevet ældre. Dette forrygende hævn-body horror-drama vandt prisen for ’Bedste manuskript’ på Cannes Festivalen i år.
DE LYDLØSE
Premiere: 31. oktober
Sprog: Dansk
Genre: Drama, action
Instruktør: Frederik Louis Hviid
Skuespillere: Gustav Dyekjær Giese, Amanda Collin, Reda Kateb
I 2008, mens finanskrisen gør sit indtog i Danmark, beslutter en gruppe mænd fra Danmark og hele Europa sig for at begå det største røveri nogensinde på dansk jord. DE LYDLØSE er et spændingsmættet actiondrama, der skildrer en gruppe yderst ihærdige, ambitiøse og kompromisløse røvere, der alle deler samme ambition: At lykkes med det umulige - på trods af store forhindringer, indbyrdes stridigheder, hemmelige agendaer og personlige omkostninger. Dette er fortællingen om danmarkshistoriens største og mest spektakulære kup, og den lange, detaljerede og risikable forberedelse det krævede at skabe sig genvej til storhed og rigdom. Koste hvad det vil. Filmen er inspireret af virkelige hændelser.
THE ROOM NEXT DOOR
Premiere: 31. oktober
Sprog: Engelsk
Genre: Drama
Instruktør: Pedro Almodóvar
Skuespillere: Julianne Moore, Tilda Swinton, John Turturro og Alex Høgh Andersen
'The Room Next Door” er historien om en uperfekt mor og en ondskabsfuld datter, (der har mistet kontakten) på baggrund af en stor misforståelse.
Mellem dem er en anden kvinde, Ingrid, moderens veninde, bindeledet til deres smerte og bitterhed.
NO OTHER LAND
Premiere: 31. oktober
Sprog: Arabisk
Genre: Dokumentar
Instruktør: Basel Adra, Yuval Abraham, Hamdan Bilal og Rachel Szor
Alliancen mellem en ung palæstinensisk aktivist på den besatte Vestbred og en israelsk journalist giver et unikt og menneskeligt indblik i en årtier gammel konflikt, da de to kæmper mod den tvungne udvisning af Masafer Yatta-samfundet. En film skabt af et palæstinensisk-israelsk kollektiv.
ARCHITECTON
Premiere: 7. november
Sprog: Italiensk og engelsk (næsten uden dialog)
Genre: Dokumentar
Instruktør: Victor Kossakovsky
Flere tusind års arkitekturhistorie er vævet sammen i Kossakovskys visionære storfilm, der næsten uden dialog - men med billeder så skarpe som flintesten og en lydside så massiv som en kugledyne - er en cinematisk totaloplevelse. Få filmskabere laver så visionære film som Victor Kossakovsky (‘Gunda’, ‘Aquarela’). Hans helt nye storfilm, der havde premiere i hovedkonkurrencen på årets Berlin filmfestival, er en cinematisk undersøgelse af flere tusind års arkitekturhistorie. Fra de to tusind år gamle ruiner af tempelbyen Baalbek i Libanon til de sønderskudte boligblokke i Ukraine, og helt ned i de geologiske lag, hvor civilisationens byggesten bogstaveligt talt kommer fra. ‘Architecton’ er et imponerende smukt, billedfilosofisk studie og nærmest dialogløst værk i den episke skala. Men der er også plads til et besøg hos den italienske arkitekt Michele de Lucchi, der nænsomt og eftertænksomt anlægger en nøje tilrettelagt, symbolsk stencirkel i sin have sammen med to håndværkere. For civilisationer kommer og går, og heller ikke vor egen moderne tid er immun overfor katastrofer, hvad end de er naturlige eller menneskeskabte. ‘Architecton’ sender tankerne på himmelflugt og er en film, der fremfor alt skal opleves i biografen.
EN KVINDE I ISTANBUL
Premiere: 7. november
Sprog: Georgisk, tyrkisk og engelsk
Genre: Drama
Instruktør: Levan Akin
Skuespillere: Mzia Arabuli, Lucas Kankava, Deniz Dumanli, Nino Karchava og Levan Bochorishvili.
Den pensionerede lærer Lia har lovet sin afdøde søster at finde hendes datter, Tekla, som ingen har hørt fra i årevis. I landsbyen møder Lia den livlige nabodreng Achi, som fortæller hende, at Tekla har forladt Georgien og er rejst til Istanbul. Modvilligt indser den tilknappede Lia, at hun har brug for hjælp fra Achi, som selv er desperat efter at komme væk, og sammen begiver de sig ud på en rejse for at finde Lias niece.
I Istanbul opdager de en smuk og farverig by fuld af liv og drømme, men hurtigt viser det sig også noget nært umuligt at finde én, som måske ikke ønsker at blive fundet. Men Lia nægter at bryde løftet til sin søster, og en dag møder hun Evrim, en advokat, der kæmper for transkønnedes rettigheder. Med Evrims hjælp føler Lia og Achi, at deres rejse gennem Istanbuls labyrintiske gader langsomt bringer dem tættere og tættere på Tekla.
Levan Akins forrige film ’I morgen danser vi’ (2019) var en stor succes, og i ’En kvinde i Istanbul’ vender han atter tilbage til sine georgiske rødder og giver os en smuk, modig og varm historie om familie, identitet og håbet om at hele fortidens sår.
TATAMI
Premiere: 7. november
Sprog: Engelsk, persisk
Genre: Drama, thriller
Instruktør: Zar Amir-Ebrahimi og Guy Nattiv
Skuespillere: Arienne Mandi og Zar Amir-Ebrahimi
Filmen 'Tatami' handler om den kvindelige, iranske judokæmper Leila og hendes træner Maryam. De rejser til Judo World Championship fast besluttet på at vinde Irans første guldmedalje. Midtvejs i turneringen står Leila og Maryam dog over for et ultimatum fra Den Islamiske Republik, som vil have Leila til at fingere en skade og tabe. Med sin egen og sin families frihed på spil står Leila over for et umuligt valg: skal hun følge det iranske regimes ordre om at foregive en skade, eller skal hun trodse dem begge og kæmpe videre for guldet.
KNEECAP
Premiere: 7. november
Sprog: Engelsk og irsk
Genre: Docudrama, komedie, sort komedie, drama
Instruktør: Rich Peppiatt
Skuespillere: Móglaí Bap, Mo Chara og DJ Próvai.
Da skæbnen bringer Belfast-læreren JJ ind i kredsløbet ’low life scum’-duoen Naoise og Liam Ogs univers, lander nålen på et hiphop-act som hverken ligner eller lyder som noget, du har oplevet før. Kneecap rapper på deres modersmål, irsk, og bliver hurtigt galionsfigurer i en borgerrettighedsbevægelse, der skal redde deres modersmål. Men først skal trioen overvinde politi, paramilitære og politikere, der prøver at kvæle deres trodsige lyd – alt imens deres anarkiske tilgang til livet ofte gør dem til deres egne værste fjender. ’Kneecap’ balancerer drama og humor, mens filmen med stor energi demonstrerer musikkens transformative kraft - også ud i fastholdelsen af den kulturelle identitet. Hvis nogle skulle finde på at drage paralleller til ’Trainspotting’, så er de ikke gået helt galt i byen.